بازنگری به اطلاعات پایه
من یه عادتی دارم، وقتی مسئله ای برام حل نمیشه از اطلاعات پایه اون بازنگری رو شروع میکنم، یعنی کلاً سعی میکنم یادم بره که چیزی درباره اون موضوع میدونم، اینجوری سرنخ های مهمی از اون مسئله پیدا میکنم.
موضوع این مقاله رو گذاشتم مفهوم کسب و کار آنلاین ، چون لازم میدونستم و به نظرم افراد زیادی در فضای آنلاین فعال هستند که مفهوم را بدرستی درک نکردند و همیشه یه جای کار میلنگه… بیاین امروز باهم یه بازنگری به کسب و کار آنلاین داشته باشیم.
- تا حالا فکر کردید چرا کسب و کار های آنلاین رونق گرفتند؟
- چرا مردم به خرید اینترنتی سوق پیدا کردند؟
- یا اصلاً چی میشه که مردم به یک وب سایت اینترنتی اعتماد می کنند؟
- تا حالا فکر کردین وقتی قصد خرید کالا یا خدماتی را داریم قبلش دنبال چه اطلاعاتی میگردیم؟
- میدونستی تفاوت خرید آنلاین و خرید سنتی توی چیه؟
- خرید آنلاین چه لذت یا ارزشی میتونه برای مخاطب داشته باشه؟
پیشنهاد میکنم برای سوالات بالا جواب مناسب پیدا کنید، حتماً قبل اینکه ادامه مطلب رو بخونید بهشون پاسخ بدین.
پروسه قبل از خرید آنلاین
اصلاً قبل از اینکه خریدی توی وب سایتی تکمیل بشه، یه پروسه ای باید شکل بگیره، مخاطب ما اول از روش های موجودی که به ذهنش میرسه میگرده دنبال ما، (این میشه بازاریابی) مثلاً سایتمون برای کلمات کلیدی مناسب سئو شده باشه که وقتی کاربر مثلاً سرچ کرد خرید لوازم دکوری، توی نتایج ابتدایی گوگل برسه به سایت ما و از محصولات ارزشمند ما دیدن کنه…
اما تا اینجا کار تمومه دیگه؟
خـــیــر – تازه از اینجا به بعد ماجرا شروع میشه، اینکه ما به اندازه کافی پیشنهاد های جذاب به مخاطب بدیم، اونو جذب محصولات متنوع خودمون کنیم و با یه قیمت گذاری مناسب و اطلاعات کامل درباره محصول توجه آن را جلب کنیم. حالا که یه محصول کاملاً نظر مخاطب را جلب میکنه سوالاتش شروع میشه! مثلاً این محصول چجوری بدستم میرسه؟ اصلاً چند روز طول میکشه برسه به دستم؟ با چی میفرستن اصلاً؟ اونایی که قبلاً خریدن راضی بودن؟ این وب سایت مورد اعتماد هست؟ زوایا و تصاویر مختلف محصول رو بررسی کنه و در نهایت اگر کاملاً قانع شد و قیمت ما مناسب و مقرون به صرفه بود براش، میره برای اینکه خرید خودش رو تکمیل کنه…
خب دیگه کار تمومه؟
خــیـــر – اینجاست که ما باید مراحل خرید را حدالامکان آسون و سریع کرده باشیم که بدون دردسر و ابهام، مخاطب ما بتونه خریدش رو نهائی کنه، بعضی از وب سایت ها از مخاطب میخوان اول عضو سایت بشن، خب این خودش یه مرحله تکمیل خرید رو عقب میندازه… شما باید تا جای که میتونید مراحل خرید رو کوتاه کنید.
دکمه ها و المان های صفحه تکمیل خرید خیلی نقش مهمی دارن که مخاطب خرید خودش رو ادامه بده، حتی شده بعضی وقتها مخاطب از بس اطلاعات خودش رو وارد کرده و سایت ارور داده که خسته شده و کلاً سایت رو بسته… چی شد؟ یه خرید مفت و مجانی از دستمون پرید؟ چرا؟ چون حواسمون به مراحلی که کاربر طی میکنه و مشکلات احتمالی اون نبوده… پیشنهاد میکنم همیشه مراحل خرید سایت رو چک کنید…
آقا بلاخره تمومه؟ خرید یا چی؟
بله آقا خرید، اما کار هنوز تموم نشده، بعد از خرید خیلی از وب سایت ها مشتری رو رها میکنن و دیگه پاسخگویی قبل از خرید رو ندارن! در این حد این اتفاق رایجه که ما مشتری نبوده که بعد از خرید به آکادمی انار زنگ زده باشه و از اینکه پاسخ اون رو دادیم تشکر نکرده باشه! چرا؟ از بس بقیه جواب نمیدن و مسئولیت قبول نمیکنن که وقتی ما پاسخ میدیم مشتری از ته دلش تشکر میکنه… کسب و کار آنلاین جنسش با سنتی فرق داره! ما باید هوای مخاطب و مشتری رو داشته باشیم چون بزرگترین سرمایه هر کسب و کار آنلاینی مشتریان اون هستن.
بسته بندی و تحویل
من این قسمت رو خیلی دوست دارم، به نظرم اگر توی بسته بندی محصولتون (البته اگر محصول فیزیکی بود) خلاق و باسلیقه عمل کنید دل مشتری رو بدست میارید، کاری کردید که همه جا به خرید خودش و انتخاب شما افتخار کنه… اگر خوش قول باشین و دیر محصول رو بدست مشتری نرسونید خیلی ازتون راضی میشه، چون مشتری وقتی حرفی رو از شما میشنوه توقع داره طبق همون حرف خوش قول باشید. باور کنید توی ایران مشتری ها خیلی پر توقع نیستن فقط همین که اصول اولیه کارتون رو با پرستیژ انجام بدین ازتون راضی هستن. باور کنید اگر باهاشون دوست باشید هم درکتون میکنن و هم هواتونو دارن.
پروسه بعد از خرید
سعی کنید بعد از انجام خرید مشتری خودتون رو حفظ کنید. اگر بتونید به یکی از شبکه های اجتماعیتون (مثل اینستاگرام) هدایتش کنید که خیلی عالی میشه و یه بهونه ای تبدیل بشه به دنبال کننده شما… مثل مسابقه یا ارسال تصویر محصول خریداری شده یا کلی ترفند و خلاقیت که تو این مورد دستتون خداروشکر بازه…
هر از گاهی محصولاتی که شاید بهش بعدا نیاز پیدا کنه رو پیشنهاد بدین با یه تخفیف شیرین خیلی راحت میتونه از شما خرید داشته باشه چون قبلاً یکبار بهتون اعتماد کرده پس دفعه دوم سریع تر پروسه خرید انجام میشه… کمپین های پیامکی یا ایمیلی چاره مناسبی برای اینکار هست.
یکی از کارهای که بعد از خرید معجزه میکنه تماس با مشتری هست و اینکه نظرش رو بپرسید، خیلی خوشحال میشن که صدای اونها شنیده بشه، حتی گاهی وقتها ایده های ارزشمندی بهتون میده و یا شمارو سرشار از انرژی مثبت میکنن. حتی توی همین تماس هم میتونید باعث جرقه خریدهای بعدی بشین.
خلاصه که مفهوم کسب و کار آنلاین آن چنان سخت و پیچیده نیست، فقط کافیه یه بازنگری به مراحل اینکار داشته باشید. هر چقدر ساده فکر کنید ساده میشه، درک نمیکنم چرا بعضیا اینقدر دوست دارن پیچیده باشه؟ مگه چه منفعتی ازینکار میبرن؟ همین مطلب رو دو بار بخون کلی ایده میاد توی سرت، اگر بهش درست عمل کنی قول میدم فروش آنلاین خوبی رو تجربه کنی، کسی این حرف رو میزنه که چندین مجموعه رو به فروش آنلاین خوبی در ماه رسونده و اصلاً دور و غیرممکن نیست، کاملاً شدنیه و لذت بخش…
دوستون دارم و ارادتمند شما، امیرحسین فخاری
نظراتتون رو خوشحال میشم زیر این پست داشته باشم و حتما پاسخ میدم.
1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید
آقای فخاری لحن خودمونی و شفاف شما باعث میشه اینقدر نوشته هاتون جذاب بشن
در سادگی کلی حرف و ایده رسوندین به من
خدا حفظتون کنه